صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۶۳۱۰۴
تحلیلی بر سخنان رهبری در مراسم تنفیذ

برای مردم، با مردم و در میان مردم/ از مردم‌سالاری تا کار جهادی 

مراسم تنفیذ آقای پزشکیان به عنوان رئیس چهاردهمین دولت ایران اسلامی با سخنان و توصیه‌های راهگشای رهبر معظم انقلاب انجام شد. سخنانی که تحلیل آن‌ها کلیدواژه‌های بسیاری از موفقیت آن‌ها را به دست می‌دهد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ رضا آرمانیان

مراسم تنفیذ نهمین ریاست جمهوری ایران اسلامی درحالی هفتم مرداد ماه سال ۱۴۰۳ انجام شد که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را آخرین برگ از کتاب پر مضمونی خواندند که در مجموعه افتخارات ملت ماندگار خواهد شد.
مراسم تنفیذ آقای پزشکیان به عنوان رئیس چهاردهمین دولت ایران اسلامی با سخنان و توصیه‌های راهگشای رهبر معظم انقلاب انجام شد. سخنانی که تحلیل آن‌ها کلیدواژه‌های بسیاری از موفقیت آن‌ها را به دست می‌دهد.

مردم‌سالاری
رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به مردم‌سالاری توأم با رقابت و سلامت در کشور اشاره کردند؛ امری که یکی از دستاورد‌های انقلاب به رهبری امام راحل عنوان شد و از مهمترین آثار و عواید جمهوری‌ اسلامی است.
رهبر معظم انقلاب با یادآوری اختناق شدید داخلی، ذلت در مقابل سیاست‌های بیگانه و اجازه غارت منابع کشور از جمله نفت در دوران محمدرضا پهلوی به تلاش استکبار برای سرنگون کردن یک دولت ملی که با رأی مردم روی کار آمده بود و برای آن به کودتای جنایت بار آمریکایی-انگلیسی متوسل شد، اشاره کردند.  
در واقع رهبر معظم انقلاب به دستاورد مهم انقلاب و مردم‌سالاری دینی انقلاب و جمهوری اسلامی اشاره دارند که سبب کسب موفقیت‌های بزرگی همراه با رقابت سالم و حضور پر انگیزه در عرصه‌های مختلف همچون انتخابات خواهد شد. امری که قطعا سبب خشم دشمن شده سعی می‌کند با سیاه نمایی سبب متفرق کردن مردم خصوصا در عرصه‌های حساس تاریخ انقلاب شود.

توصیه‌های مهم
مقام معظم رهبری در حاشیه مراسم تنفیذ چند توصیه مهم و کاربردی داشتند، توصیه‌هایی که همانند چراغ راهی برای مسئولان دولت جدید می‌تواند راهگشای مشکلات جامعه باشد. ایشان با اشاره به ثروت‌ها و ظرفیت‌های پر شمار طبیعی و انسانی ایران بزرگ، دولت جدید را به بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها فراخواندند و گفتند: در کشور، افراد صاحب فکر و ابتکار فراوانی وجود دارد که سخنان پیشنهادی یا اعتراضی آنها، خوب راهگشا و شگفت‌انگیز است، بی‌شمار است و دولت و رئیس‌جمهور محترم باید با خط مشی «برای مردم، با مردم و در میان مردم»، از این ظرفیت عظیم برای رسیدن به اهداف استفاده کنند.

ثروت‌های انسانی و طبیعی
در حقیقت رهبری دارند به مسئولان گوشزد می‌کنند که کشوری که شما مسئولیتش را بر عهده گرفته‌اید سرشار از ثروت‌های انسانی و طبیعی است و قطع به یقین بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و ثروت‌ها می‌تواند موفقیت‌های بیشماری برای کشور به همراه بیاورد؛ ظرفیت‌هایی که استفاده از آن‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌ها، کار‌های بزرگی را به سرانجام خواهد رساند، اما به شرط  داشتن همت بلند، جدیت در کار و انتخاب همکاران خوب.پ

کار جهادی 
رهبر معظم انقلاب با اشاره به جهادی کار کردن شهید رئیسی به اهمیت کار جهادی برای مردم تاکید کردند ایشان داشتن روحیه جهادی را حل کننده مشکلات بزرگ عنوان کردند.

بدون خستگی
«خستگی‌ناپذیر و بی‌مزد و منت کار کردن و با هدف انجام وظیفه انسانی و خدایی، پیش رفتن» از مهمترین توصیه‌هایی است که رهبری به مسئولان دولت جدید تاکید می‌کنند.
باید گفت رهبری به خوبی واقفند که اینگونه کار کردن و بدون خستگی و بدون طلب مزد و منت تنها راه حلی است که می‌تواند مشکلات بزرگ را از میان بردارد.
رهبری کار جهادی با کیفیت را همانند دفاع مقدس انجام دهنده کار‌های بزرگ می‌دانند که می‌تواند با توطئه‌های پیچیده و رنگارنگ دشمنان، مقابله کند. رهبری، شهید رئیسی را نمونه بارز خادمی می‌دانند که برای کار جهادی شب و روز نمیشناخت و در ادامه لازمه کار جهادی را حضور در میدان و اجتناب از کنترل از راه دور عنوان می‌کنند.

لزوم تعامل سه قوا
باید اذعان داشت که مقام معظم رهبری همواره با روشن‌بینی خود مسئولان را به همکاری و تعامل توصیه می‌کنند و کمک مجلس به دولت در جهت حل مشکلات کشور را ضرورت جامعه میدانند و بر تبادل نظر در مسایل مختلف در میان قوای سه گانه نظام و تشکیل جلسات مشترک تاکید می‌کنند چرا که بی شک تعامل سه قوا در جلسات مشترک می‌تواند راهکار‌های مشترک و راهگشایی برای حل مشکلات و پاسخ به مطالبات جامعه ایجاد کند.

رعایت اولویت‌ها، توصیه مهم دیگری بود که رهبری به مسئولان خصوصا کارگزاران دولت جدید عنوان می‌کنند و دولتمردان را نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی توصیه می‌کنند و می‌گویند اولویت با مسائل اقتصادی است و تحرک اقتصادیِ قوی، پیگیر و حساب‌شده‌ای مورد نیاز است. ایشان اقدامات اقتصادی در مسائل کلان مانند ارزش پول ملی، تولید، سرمایه‌گذاری، بهبود محیط کسب و کار و همچنین اقدامات فوری و کوتاه‌مدت برای بهبود معیشت مردم را ضروری عنوان کردند. رهبر معظم انقلاب توصیه‌های کارگشایی را مانند چراغ راهی روشن پیش روی رییس‌جمهور و دولتمردان دولت چهاردهم قرار می‌دهند و در حقیقت مسایل مهمی که دولت باید بدان توجه داشته باشد و در اولویت رسیدگی قراردهد را مطرح کردند.

رهبر معظم انقلاب کلان مسائلی که دولت باید مورد توجه قرار دهد را در قالب توصیه‌های نکته وار و کلید واژه‌ای مطرح می‌کنند و از دولت می‌خواهند برای مردم با مردم و همراه آن‌ها جهادی کار کنند و منتظر تشویق و تشکر نباشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات